سکوت مجامع علمی در مورد فواید رژیم‌های کتوژنیک برای سرطان

 یک سرآشپز معروف ایرلندی بنام Domini Kemp در حال مبارزه با ممنوعیت تبلیغات علیه شواهدی است که در حمایت از رژیم‌های غذایی کتوژنیک برای سرطان بدست آمده است.

 خانم Kemp در پرفروش‌ترین کتابش بنام The Ketogenic Kitchen در سال 2016 به این سیاست سکوت اشاره کرده است.

تحقیقات بسیاری به فواید رژیم‌های کتوژنیک در بسیاری از حوزه‌های سلامت، از جمله : دیابت نوع 2، چاقی و صرع پردخته‌اند اما یکی از هیجان انگیزترین آنها مسلماً سرطان است.

 سازمان استاندارهای تبلیغاتی ایرلند(ASAI)، تبلیغ در مورد ادعای خانم Kemp و نویسنده‌ی همکار او Patricia Daly را در مورد اثرات درمانی رژیم کتوژنیک بر سرطان ممنوع کرده‌ است، این سازمان معتقد است که این ادعا بی اساس است. تاکنون تحقیقات نشان داده است که امکان مقابله با انواع خاصی از سرطانها با رژیم غذایی کتوژنیک و محدود کردن مصرف کربوهیدرات‌ها  وعدم دسترسی سلولهای سرطانی به گلوکز وجود دارد.

البته  این یک ایده‌ی قدیمی است که توسط عده‌ی کمی از محققان عنوان شده است از جمله Dominic D'Agostino که به بررسی استفاده از رژیم غذایی کتوژنیک همراه با شیمی درمانی و درمان با اکسیژن پرفشار به عنوان یک تاکتیک بالقوه برای شکست دادن سرطان پرداخته بود.

خانم Daly در وب سایت خود ادعا کرده است که این رژیم غذایی می‌تواند تومورها را با اثر واربورگ ضعیف کند. در سال 1931 دکتر اوتو واربورگ به دلیل این کشف که قند، سلولهای سرطانی را تغذیه کرده و موجب رشد آنها می‌شود، برنده‌ی جایزه‌ی نوبل شد. سالها پس از آن، محققان به بررسی استفاده از رژیم کتوژنیک- که به شدت در آن مصرف قند محدود شده است- برای هدف قرار دادن سرطانهای تهاجمی که بطور موثر به درمانهای استاندارد جواب نمی دهند، پرداختند.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد "کتونها" که از سوختن چربیها در یک رژیم غذایی کتوژنیک تولید می‌شوند با جلوگیری از عملکرد سلولهای سرطانی در حذف گونه‌های فعال اکسیژن تولید شده بوسیله‌ی اشعه درمانی، از رشد آنها جلوگیری می‌کنند.

سازمان استاندارد تبلیغات ایرلند اعلام کرد که خانم Daly در ارائه ی این نظریه‌ی علمی به عنوان یک حقیقت پزشکی در اشتباه است، زیرا شواهد کافی برای اثبات این نظریه وجود ندارد. انستیتوی تغذیه و رژیم غذایی ایرلند و انجمن سرطان ایرلند در مورد ادعای خانم Daly به سازمان استاندارد تبلیغات ایرلند شکایت کرده اند. Dalyو Kemp درخواست تجدید نظر خود را به سازمان استاندارد تبلیغات ASAI در مورد این شکایت ارائه داده اند.

 خانم Daly معتقد است که ASAI، به طور ناعادلانه صلاحیت او را نادیده گرفته‌ است. او در مصاحبه با روزنامه‌ی تایمز ایرلند گفت: تجربه‌ی شخصی او در مورد توموری که چشم او را تهدید می‌کرد، به او نشان داد که رژیم کتوژنیک در مبارزه با سرطان موثر است، همچنین این رژیم در کوچک کردن تومور ثانویه‌ای  که به پرتو درمانی  پاسخ نمی‌داد، موثر بوده است.

به نظر خانم Daly و Kemp، تحقیقات نشان می‌دهد که اکثر سرطانها به مصرف گلوکز وابسته هستند و در نتیجه رژیم‌های کتوژنیک با کاهش میزان قند در دسترس سلولهای سرطانی به ضعیف شدن این سلولها کمک می‌کند و از نظر علمی این موضوع قابل دفاع است و بحدی قانع کننده می‌باشد که نباید رد شود.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/may/renowned-chef-speaks-out-on-the-silencing-of-science-behind-ketogenic-diets-for-cancer-99803374.html